Τίτλος Σχεδίου: «Η ευρωπαϊκή γωνιά των παιδιών»

Φορέας υλοποίησης: Ελληνική Καταναλωτική Οργάνωση (Ε.ΚΑΤ.Ο.) Φλώρινας

«Η Ευρωπαϊκή Γωνιά των Παιδιών» αποτέλεσε ένα καινοτόμο εκπαιδευτικό σχέδιο που είχε ως στόχο να εξοικειώσει παιδιά ηλικίας 6-12 ετών, με την έννοια και τις αξίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μέσω της δημιουργικής απασχόλησης και της ανάπτυξης των προσωπικών και κοινωνικών τους δεξιοτήτων, αξιοποιώντας το επίσημο εκπαιδευτικό υλικό και εκδόσεις της ΕΕ. Σε αυτό το πλαίσιο, καταφέραμε σε σημαντικό βαθμό να ανταποκριθούμε στον στόχο αυτό και συνεπώς ενεργοποιήσαμε παιδιά ηλικίας 6-12 ετών, ώστε να εμπλακούν και να λάβουν γνώση και πληροφόρηση για βασικά θέματα που έχουν να κάνουν με την Ε.Ε. και τις πολιτικές της, με τρόπο που να κινεί το ενδιαφέρον τους και να ανταποκρίνεται στις ανάγκες, ενδιαφέροντα και ιδιαιτερότητές τους. Απώτερος σκοπός να ενθαρρύνουμε τη δημιουργικότητα των παιδιών (ομάδα στόχος Σχεδίου), να ενδυναμώσουμε την τοπική νεολαία, να ενισχύσουμε τη φαντασία τους, την ποιοτική έκφραση του χαρακτήρα τους και να τα ωθήσουμε σε υγιείς τρόπους ψυχαγωγίας, δημιουργώντας έτσι αμυντικούς μηχανισμούς απέναντι στις διάφορες προκλήσεις και κινδύνους της εποχής μας αλλά και του μέλλοντος. Οι δημιουργίες, η μουσική, το παιχνίδι, τα παραμύθια, τα παζλ, το εικαστικό παιχνίδι, όλες οι ψυχαγωγικές δραστηριότητες μη τυπικής μάθησης που επιλέχθηκαν, έπαιξαν σημαντικό ρόλο τόσο στη γνωστική όσο και στην κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών, καθώς τους δόθηκε η ευκαιρία να εκφραστούν, να επικοινωνήσουν, να μάθουν και να ξεφύγουν παράλληλα από τις στερεότυπες και παραδοσιακές μεθόδους μάθησης.

Οι επωφελούμενοι/νες του Σχεδίου εμπλέχθηκαν σε μια σειρά βιωματικών και διαδραστικών εργαστηρίων. Ειδικότερα, γνώρισαν την έννοια και τις αξίες της Ευρώπης μέσα από τη δημιουργική απασχόληση και την ανάπτυξη των προσωπικών και κοινωνικών τους δεξιοτήτων. Ένα ιδιαίτερα σημαντικό στοιχείο ήταν η διατομεακή συνεργασία μεταξύ της κοινωνίας των πολιτών και της ακαδημαϊκής κοινότητας.

Η ανάγκη της διεξαγωγής του Σχεδίου στηρίχθηκε στο γεγονός ότι οι κάτοικοι μιας μικρής πόλης της ελληνικής περιφέρειας, όπως είναι η Φλώρινα, υπολείπονται των ευκαιριών συμμετοχής σε κοινωνικά και πολιτιστικά δρώμενα και αυτό αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα της ανάπτυξης μιας ευρύτερης κοσμοπολίτικης αντίληψης. Ακόμη, στερούνται μιας γενικότερης πολιτισμικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, εξαιτίας του κοινωνικού και πολιτιστικού αποκλεισμού της Φλώρινας, καθώς βρίσκεται μακριά από τα αστικά κέντρα όπου λαμβάνονται αποφάσεις. Συνεπώς, το Σχέδιο στόχευε στην καλλιέργεια της εθνικής και ευρωπαϊκής πολιτιστικής ταυτότητας των συμμετεχόντων, η οποία είναι απαραίτητη στο σύγχρονο ρευστό κοινωνικό γίγνεσθαι.

Οι συμμετέχοντες/ουσες του Σχεδίου αλληλεγγύης κατάφεραν να ενισχύσουν την πολιτισμική τους εθνική και ευρωπαϊκή ταυτότητα. «Ταξίδεψαν» σε διάφορες χώρες, γνώρισαν στοιχεία και διαφορετικές κουλτούρες μέσα από τη μέθοδο της μη τυπικής μάθησης, παραλείποντας τον παραδοσιακό τρόπο διδασκαλίας. Ένας από τους κυριότερους στόχους, που επιτεύχθηκε σε σημαντικό βαθμό ήταν η απόκτηση ενός πνεύματος ανοχής και σεβασμού για τις άλλες κουλτούρες, καλλιεργώντας και εμβαθύνοντας παράλληλα στην ευρωπαϊκή ιδέα της αρμονικής συνύπαρξης. Οι νέοι και οι νέες μέσα από την εμπλοκή τους στις δραστηριότητες του Σχεδίου, κλήθηκαν να πάρουν αποφάσεις και να λάβουν πρωτοβουλίες, ενισχύοντας την ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους. Κατάφεραν ακόμη να εξερευνήσουν τις διαφορετικές προσεγγίσεις στην κοινωνία, τον πολιτισμό και τον τρόπο που αυτά συνδέονται μεταξύ τους.

Το σχεδιάγραμμα του Σχεδίου Αλληλεγγύης ήταν δομημένο και βασισμένο στις ανάγκες των νέων με τέτοιο τρόπο, ώστε να ενημερωθούν και να κατανοήσουν τις κοινές αξίες της Ε.Ε., τον ρόλο της, τις βασικές προτεραιότητες που έχει ως αρχή, τις διαφορετικές κουλτούρες που ενσωματώνει, τους πολιτισμούς, τις παραδόσεις από άλλες χώρες και γενικότερα την πολυπολιτισμικότητα. Κύριο μέλημα της πενταμελούς ομάδας νέων του Σχεδίου (με την παράλληλη στήριξη της συντονιστικής ομάδας της ΕΚΑΤΟ αλλά και της coach), ήταν η ενίσχυση της ευρωπαϊκής συνείδησης των νέων, η ενδυνάμωση τους και ανάπτυξη των δεξιοτήτων τους, η στήριξη, συνεπώς, της τοπικής κοινότητας αλλά και η εξοικείωση των παιδιών με την ιδιότητα του Ευρωπαίου πολίτη και των πλεονεκτημάτων αυτής.

Η Ομάδα Εργασίας που πλαισίωσε το Σχέδιο Αλληλεγγύης ήταν νέοι και νέες που κατάγονται από την Περιφέρεια της Δυτικής Μακεδονίας, σπουδάζουν ή δραστηριοποιούνται στην περιοχή. Τα μέλη αυτά συνεισφέρουν πολλαπλά στη διαμόρφωση εμπεριστατωμένων προτάσεων/δράσεων, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος European Solidarity Corps και του Συμβουλίου της Ευρώπης που αφορά ζητήματα άμεσα πολιτιστικού, οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού ενδιαφέροντος.

Συγκεκριμένα, η πενταμελής ομάδα που ανέλαβε να υλοποιήσει το Σχέδιο, τον συντονισμό και την οργάνωσή του, απαρτίστηκε από νέες και νέους με διάθεση για συμμετοχή και δράση τόσο σε τοπικό επίπεδο, σε περιφερειακό αλλά και σε διεθνές. Τα άτομα της ομάδας που συντέλεσαν στη διεξαγωγή του Σχεδίου διακατέχονται από αξίες και ιδανικά που προωθούν τη συνεργασία, την ομαδικότητα, τη συνεισφορά, την ισότητα, την κοινωνική ένταξη, στο πλαίσιο των ιδεωδών που διαπνέουν το ευρωπαϊκό εγχείρημα. Οι νέοι και νέες έχουν συμμετάσχει κατά περιόδους σε ποικίλες δραστηριότητες εθελοντισμού, μέσω διαφόρων φορέων νεολαίας και ως εκ τούτου μπορούν να μεταλαμπαδεύσουν τις γνώσεις, εμπειρίες και αξίες τους και στις νέες γενιές.

Για την κατάλληλη προετοιμασία των εργαστηρίων, η 5μελής ομάδα υλοποίησης του Σχεδίου και η coach, συγκέντρωσαν όλα τα απαιτούμενα υλικά και εκπαιδευτικά εργαλεία. Οι εκπαιδευτικές μέθοδοι περιελάμβαναν την εγκόλπωση εργαλείων μη τυπικής μάθησης, με στόχο την ενεργό συμμετοχή όλων των επωφελούμενων, σε ένα περιβάλλον συνεργατικό, δημιουργικό και πολυτροπικό. Οι δραστηριότητες των εργαστηρίων ήταν εστιασμένες με επίκεντρο την ένταξη των ατόμων που ανήκουν σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, δημιουργώντας συνεκτικούς δεσμούς στον κοινωνικό ιστό, χωρίς διακρίσεις και με σεβασμό προς την ετερότητα.

Η Ελληνική Καταναλωτική Οργάνωση Φλώρινας σε συνεργασία με το Europe Direct Δυτικής Μακεδονίας και το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, στο πλαίσιο της πολυετούς συνεργασίας τους, προχώρησαν στην υλοποίηση του Σχεδίου Αλληλεγγύης, δίνοντας ακόμη τη δυνατότητα στους φοιτητές/τριες του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης (ΠΤΔΕ) με έδρα τη Φλώρινα, να αναπτύξουν σημαντικές δεξιότητες τόσο στην ανάπτυξη και υλοποίηση εκπαιδευτικών μεθόδων μη τυπικής μάθησης, όσο και στην εφαρμογή εκπαιδευτικών εργαλείων/μέσων που έχει εκδώσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η υποστήριξη των φοιτητών έγινε από την μέντορα του Σχεδίου, η οποία έχει χρόνια εμπειρίας στον εκπαιδευτικό τομέα και επίσης ενεργή δράση στην κοινωνία των πολιτών. Αυτή η σύμπραξη δημιούργησε πολλαπλασιαστικά οφέλη τόσο για την ακαδημαϊκή κοινότητα, δίνοντας την ευκαιρία σε φοιτητές και φοιτήτριες να εφαρμόσουν τις γνώσεις τους στην πράξη, όσο και για την κοινωνία των πολιτών, δίνοντας την ευκαιρία σε παιδιά 6-12 ετών να κατανοήσουν καλύτερα τις αξίες και τον ρόλο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (αξιοποιώντας το επίσημο εκπαιδευτικό υλικό της ΕΕ και εκδόσεις της), να αναπτύξουν δεξιότητες επικοινωνίας, συνεργασίας, ομαδικής εργασίας, κριτικής σκέψης και δημιουργικότητας.

Το παρόν Σχέδιο κλήθηκε να προετοιμάσει τους αυριανούς πολίτες που θα συμμετέχουν πιο δημιουργικά και κριτικά στα κοινωνικά/πολιτιστικά δρώμενα, με ουσιαστική και περιεκτική γνώση και εμπειρίες σχετικά με το ευρωπαϊκό εγχείρημα και παράλληλα να παρέχει ποιότητα ανθρωπιστικής παιδείας, με περιβάλλον που δεν τυποποιεί τη συμπεριφορά του μαθητή και δεν περιορίζει τον αυθορμητισμό και τη φαντασία του. Αυτό επιτεύχθηκε με την παροχή ίσων ευκαιριών στην ομάδα στόχο του Σχεδίου, μέσα από τη συμμετοχή σε βιωματικά εργαστήρια και της κατάκτησης της γνώσης μέσω της συν-κίνησης.

Το πρωτοπόρο αυτό Σχέδιο στόχευε, μέσα από τη δημιουργική και ποιοτική απασχόληση με δραστηριότητες μη τυπικής μάθησης, να ενεργοποιήσει παιδιά ηλικίας 6-12 να εμπλακούν και να λάβουν γνώση και πληροφόρηση για βασικά θέματα που έχουν να κάνουν με την Ε.Ε. και τις πολιτικές της, με τρόπο που να κινεί το ενδιαφέρον τους και ανταποκρίνεται στις επιθυμίες, ανάγκες, ενδιαφέροντα και ιδιαιτερότητες τους. Η ομάδα διαχείρισης του Σχεδίου κατάφερε να ανταποκριθεί αποτελεσματικά στις ανάγκες των νέων και της βασικής ομάδας στόχου, ηλικίας 6-12 ετών και να εντάξει όλο και περισσότερα νέα παιδιά της πόλης σε δραστηριότητες ενημέρωσης, συνεργασίας και δημιουργικής απασχόλησης. Είναι επίσης πολύ σημαντικό να αναφέρουμε, πως σε διαφορετική περίπτωση, τα παιδιά δεν θα είχαν την ευκαιρία να λάβουν σχετική γνώση και να μπορέσουν να καλλιεργήσουν την ευρωπαϊκή τους ταυτότητα, αλλά ούτε και να ενημερωθούν σε ένα γενικότερο πλαίσιο για τις αξίες, τις κατευθυντήριες γραμμές και την έννοια της Ε.Ε.

Με αυτό το Σχέδιο ενθαρρύναμε τους πολίτες, και κυρίως την ομάδα – στόχο να έχουν ενεργό δράση στην κοινωνία και τους εμπνεύσαμε να δράσουν πολλαπλασιαστικά, με τη γνώση που κέρδισαν, στις τοπικές κοινωνίες και πιο συγκεκριμένα στους συνομηλίκους τους, με τη διάχυση μηνυμάτων κοινωνικής δικαιοσύνης και αλληλεγγύης και την προώθηση των ιδεωδών που πηγάζουν από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Σε προσωπικό επίπεδο, οι συμμετέχοντες είχαν σημαντικό ρόλο στην πορεία της μάθησής τους, ενίσχυσαν την κριτική σκέψη και συνειδητότητά τους. Υποστηρίχθηκαν άτομα με λιγότερες ευκαιρίες ενημέρωσης και συμμετοχής, καθώς και παιδιά που αντιμετωπίζουν κοινωνικές, οικονομικές και γεωγραφικές προκλήσεις, ώστε να ενδυναμώσουν τις δεξιότητες εκείνες που είναι απαραίτητες για τη μελλοντική τους προσωπική, κοινωνική και ακαδημαϊκή πορεία και να έχουν πρόσβαση σε ίσες ευκαιρίες για κοινωνικοποίηση και ανταλλαγή απόψεων. Η παροχή ευκαιριών στους νέους της απομακρυσμένης Φλώρινας αποτέλεσε μια δράση που προωθεί την αλληλεγγύη σε άτομα με λιγότερες ευκαιρίες, τα οποία δεν έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν σε διακρατικές δραστηριότητες, καθώς οι γεωγραφικοί περιορισμοί λόγω της θέσης της πόλης, τα απομονώνουν.

Οι στόχοι αυτοί, εκπληρώθηκαν, μέσα από τη δημιουργική απασχόληση και τους διάφορους τομείς που χρησιμοποιήθηκαν γύρω από αυτήν. Οι δραστηριότητες που περιλαμβάνονταν στο Σχέδιο Αλληλεγγύης, ενσωμάτωσαν το θέατρο, το χορό, το παιχνίδι, τις εξορμήσεις στη φύση, προάγοντας την πράσινη ανάπτυξη, τις εικαστικές δραστηριότητες αλλά και την αξιοποίηση του εντύπου και διαδικτυακού εκπαιδευτικού υλικού από τα αρχεία και εκδόσεις της Ε.Ε. Η επιλογή των δραστηριοτήτων των θεματικών εργαστηρίων έγινε με βάση την ηλικία και τις ανάγκες της ομάδας στόχου, τις ίσες ευκαιρίες για την κοινωνική ένταξη, την εκπαίδευση, την υποστήριξη προς τους λιγότερο προνομιούχους, την προώθηση της διδασκαλίας και της μάθησης για την Ε.Ε. σε όλα τα επίπεδα εκπαίδευσης, αλλά και την ανάγκη για έγκυρη ενημέρωση και εκπαίδευση σε ένα ευρύτερο πλαίσιο που στοχεύει στην ανάπτυξη αξιών, δεξιοτήτων και γνώσεων μιας νέας γενιάς πολιτών.

Συμπερασματικά, μέσα από την επεξεργασία των βιωμάτων και προσωπικών εμπειριών των συμμετεχόντων/ουσών, κατά τη διαδικασία του αναστοχασμού, και μέσα από τη συνεργασία των νέων που αποτέλεσαν την ομάδα στόχο, επιτεύχθηκαν οι στόχοι που τέθηκαν αρχικά και επήλθε η συνολική ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους.

Η συμμετοχή στο Σχέδιο Αλληλεγγύης, αποτέλεσε για όλους τους συμμετέχοντες μια σημαντική εμπειρία μη τυπικής μάθησης, ενθαρρύνοντας την αίσθηση πρωτοβουλίας τους, τον διαπολιτισμικό διάλογο και την ενεργό ευρωπαϊκή ιθαγένεια. Τα παιδιά 6-12 ετών κατάφεραν μέσα από τις δραστηριότητές του, να βάλουν τις δικές τους ιδέες στην πράξη, να βρουν λύσεις, να δοκιμάσουν δημιουργικά και καινοτόμα μέτρα, να εκφράσουν τη δημιουργικότητα τους, να αναλάβουν την ευθύνη για τη δική τους δράση, να μάθουν νέες δεξιότητες και ικανότητες, να γνωρίσουν νέες και απροσδόκητες καταστάσεις, ενώ παράλληλα κατάφεραν να ενισχύσουν την αυτοεκτίμηση τους, την αυτονομία τους και το κίνητρο να μάθουν. Ακόμη, είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν άλλους ευρωπαϊκούς πολιτισμούς και χώρες, βιωματικά και όχι θεωρητικά. Παίζοντας, ζωγραφίζοντας, τραγουδώντας, δημιουργώντας και ανακαλύπτοντας άλλες ευρωπαϊκές γλώσσες, οι επωφελούμενοι/νες του Σχεδίου, ανέπτυξαν μια γνήσια επικοινωνία, αποκτώντας ευρωπαϊκή διάσταση μέσα από τη βιωματική προσέγγιση. Κατά αυτόν τον τρόπο, κατανόησαν την αλληλεξάρτηση ανθρώπων και λαών και την ανάγκη για συνεργασία, αλληλοσεβασμό και αλληλεγγύη στα πλαίσια μιας ισχυρής Ευρώπης, για την ευημερία όλων των λαών, την προστασία των οικουμενικών αξιών και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Οι συμμετέχοντες/ουσες με τη λήξη του Σχεδίου:

Η Ευρωπαϊκή προστιθέμενη αξία του σχεδίου αποδεικνύεται μέσα από την καλλιέργεια του πνεύματος του Ευρωπαίου πολίτη, της βαθύτερης κατανόησης από την πλευρά των συμμετεχόντων των βασικών αξιών της ΕΕ, της ενδυνάμωσης της μαθησιακής κινητικότητας και συνεργασίας και της σημαντικότητας της ενεργούς συμμετοχής στην κοινωνία των πολιτών.

Με το πέρας της τελευταίας φάσης του Σχεδίου, το οποίο αφορούσε στην αξιολόγησή του, έγινε αντιληπτό ότι ο προβλεπόμενος αντίκτυπος επιτεύχθηκε σε αρκετά ικανοποιητικό βαθμό. Τα οφέλη του προγράμματος ήταν πολλαπλά τόσο για την ευρύτερη τοπική κοινωνία της Φλώρινας, όσο και προσωπικά για τους συμμετέχοντες  νέους και την ομάδα στόχο των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων. Οι συμμετέχοντες/ουσες μέσω του Σχεδίου Αλληλεγγύης “Ευρωπαϊκή Γωνιά των παιδιών”, κατάφεραν πρωτίστως να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με τις αξίες και την ιδέα του ευρωπαϊκού εγχειρήματος, μία ευκαιρία που σε αυτήν την ηλικία δε βρίσκουν συχνά και επιπλέον να αξιοποιήσουν δημιουργικά το εκπαιδευτικό υλικό και εκδόσεις της ΕΕ. Οι ενήλικες παιδαγωγοί κατάφεραν να αναπτύξουν την ικανότητα εργασίας με παιδιά και νέους και να εφαρμόσουν ευελιξία και προσαρμοστικότητα στις ιδιαίτερες ανάγκες και περιστάσεις, με βάση το γνωστικό επίπεδο, τις ιδιαιτερότητες και ενδιαφέροντα των παιδιών. Κατά τη διάρκεια του Σχεδίου υλοποιήθηκαν ατομικές και ομαδικές δραστηριότητες, εργασία πάνω σε παραδείγματα σε μικρές ομάδες, εκπαιδευτικές δραστηριότητες σε εξωτερικό χώρο, παιχνίδια για εμψύχωση και γνωριμία της ομάδας, παρουσιάσεις και βίντεο, brainstorming, δημιουργική γραφή, χειροτεχνικές δραστηριότητες, βιωματικά/μουσικοκινητικά παιχνίδια ώστε να καλυφθούν όλες οι πτυχές που σχετίζονταν με το θέμα του Σχεδίου.

Η χρήση πρωτότυπων και διαφορετικών υλικών, μέσων (βιβλία, τετράδια ζωγραφικής, επιδαπέδια παιχνίδια, διαδικτυακά κουίζ και παζλ, εφαρμογές παιχνιδοποίησης π.χ. Actionbound) και μεθόδων μη τυπικής μάθησης, είναι κάτι που εφαρμόστηκε καθόλη τη διάρκεια του Σχεδίου, προκειμένου να κρατήσουμε ζωντανό το ενδιαφέρον των παιδιών.

Σε προσωπικό και κοινωνικό επίπεδο, οι αποδέκτες των δραστηριοτήτων, ενίσχυσαν την αυτοπεποίθησή τους, την αυτεπίγνωσή τους, την ικανότητα αποτελεσματικής επίλυσης προβλημάτων και λήψης αποφάσεων, την κριτική σκέψη και την υπευθυνότητά τους. Επιπλέον, ανέπτυξαν τη συνεργατικότητα και την ομαδικότητα, έμαθαν να διαχειρίζονται δημιουργικά και με σύνεση τον ελεύθερο χρόνο τους. Ακόμη, μέσα από τα βιωματικά εργαστήρια αυξήθηκε σε σημαντικό βαθμό το αίσθημα της πρωτοβουλίας, της αμοιβαίας εμπιστοσύνης, της ενσυναισθητικής κατανόησης και εξωστρέφειά τους. Κατάφεραν, επίσης, να αναπτύξουν δεξιότητες επικοινωνίας, κοινωνικές δεξιότητες και απόκτηση κοινωνικής ευθύνης, διαπολιτισμική κατανόηση, ενδυνάμωση της δημιουργικότητας και της ελεύθερης έκφρασή τους. Οι συμμετέχοντες/ουσες, μετά το πέρας των δραστηριοτήτων των εκπαιδευτικών εργαστηρίων, απέκτησαν μια βαθύτερη εικόνα της ευρωπαϊκής ιδέας και των θεμελιωδών αξιών της (δημοκρατία, ειρήνη, ισότητα, αλληλεγγύη, συνεργασία). Εκτός αυτού, βελτίωσαν τις ψηφιακές τους δεξιότητες, με τη χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών (ΤΠΕ). Μέσα από μουσικοκινητικές και εικαστικές δραστηριότητες, εκφράστηκαν δημιουργικά, εμπνεύστηκαν και απελευθέρωσαν τον αυθορμητισμό τους, σεβόμενοι πάντα τη διαφορετικότητα του άλλου, επιδεικνύοντας αλληλεγγύη (ενισχύοντας την ευρωπαϊκή τους ταυτότητα). Επίσης, μέσω του Σχεδίου δημιουργήθηκε ένα ιδιαίτερα φιλικό κλίμα όπου τα παιδιά και οι νέοι/νέες την ευκαιρία να επικοινωνήσουν, να συνεργαστούν, να δραστηριοποιηθούν και να αναπτύξουν διαπροσωπικές σχέσεις καθ’ όλη τη διάρκεια του σχεδίου και μετά το πέρας του.

Το περιεχόμενο των εκπαιδευτικών εργαστηρίων σχεδιάστηκε ώστε οι επωφελούμενοι να έχουν μακροπρόθεσμα ένα συλλογικό αντίκρισμα. Η διαπολιτισμική και παράλληλα βιωματική προσέγγιση που ακολουθήθηκε οδήγησε στο σεβασμό της πλούσιας ευρωπαϊκής πολιτιστικής κληρονομιάς που μοιράζονται οι εθελοντές με άλλους νέους Ευρωπαίους, στην εκτίμηση των αξιών που πηγάζουν από το ευρωπαϊκό ιδεώδες και ιδιαίτερα των φιλελεύθερων δημοκρατικών αξιών, όπως την ανεκτικότητα και την ισότητα και στη διευκόλυνση στην ανταλλαγή πληροφοριών σχετικά με τον πολιτισμό, την κοινωνία τους και τις ανάγκες που αντιμετωπίζουν.

Συνεπώς, τα οφέλη του Σχεδίου ήταν πολλαπλά τόσο για την ευρύτερη τοπική κοινωνία της Φλώρινας, προωθώντας ένα δίκτυο ανάπτυξης σχέσεων και επικοινωνίας μεταξύ των παιδιών, των εκπαιδευτικών, της τοπικής κοινωνίας και γενικότερα των φορέων της περιοχής της Δυτικής Μακεδονίας, όσο και προσωπικά για τους συμμετέχοντες των δύο κύκλων των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων. Το Σχέδιο συνέβαλε σε μια συνολική ανάπτυξη της προσωπικότητας των συμμετεχόντων σε συναισθηματικό και κοινωνικό επίπεδο και στην ενεργότερη συμμετοχή τους στην κοινωνία των πολιτών. Είναι σημαντικό να αναφερθεί, ότι μέσω του Σχεδίου δόθηκαν ευκαιρίες σε νέους με λιγότερες ευκαιρίες, που αντιμετωπίζουν κοινωνικά και πολιτισμικά εμπόδια και συμμετέχοντας σε δραστηριότητες αλληλεγγύης και εξωστρέφειας, που τόσο έχουν ανάγκη. Οι επωφελούμενοι/νες του Σχεδίου απέκτησαν περισσότερες ευκαιρίες συνεργασίας, δημιουργικής απασχόλησης και ψυχαγωγίας (μαθαίνοντας για την ΕΕ) και ακολούθως έχουν την ευκαιρία να απασχοληθούν σε “υγιείς” και ωφέλιμες δραστηριότητες, δημιουργώντας έτσι αμυντικούς μηχανισμούς απέναντι στις διάφορες προκλήσεις. Αξιολογήθηκε πολύ θετικά, λόγω των οικονομικών δεδομένων της περιοχής, ότι η συμμετοχή στο Σχέδιο δε συνεπαγόταν την καταβολή κανενός ποσού και όλες οι δραστηριότητες υλοποιήθηκαν χωρίς την οικονομική επιβάρυνση των συμμετεχόντων.

Η παροχή ευκαιριών στους νέους της απομακρυσμένης Φλώρινας αλλά και των υπόλοιπων περιοχών της Δυτικής Μακεδονίας, αποτέλεσε μια δράση που προώθησε την αλληλεγγύη στους νέους με λιγότερες ευκαιρίες. Σε γενικότερο πλαίσιο, μέσω του Σχεδίου, ενισχύθηκε η συμμετοχή των νέων και των οργανώσεων σε υψηλής ποιότητας δραστηριότητες αλληλεγγύης, με ιδιαίτερη προσπάθεια για την προώθηση της κοινωνικής ένταξης. 

Ο άμεσος αντίκτυπος του Σχεδίου όσον αφορά την προσωπική και κοινωνική ανάπτυξη των συμμετεχόντων/ουσών, υπήρξε καίριας σημασίας, καθώς τα παιδιά και οι νέοι/νέες κατάφεραν να αποκτήσουν ικανότητες και γνώσεις για βασικά θέματα που έχουν να κάνουν με την Ε.Ε., ενθαρρύνοντας την ενεργό συμμετοχή τους στην κοινωνία. Τέτοιες μαθησιακές εμπειρίες έχουν επίσης ένα ισχυρό δυναμικό για τη βελτίωση της επίτευξης της επίσημης εκπαίδευσης και κατάρτισης και των νέων με λιγότερες ευκαιρίες (μαθησιακές δυσκολίες, κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα, πολιτιστικά και γεωγραφικά εμπόδια) και την καταπολέμηση του κοινωνικού τους αποκλεισμού. Αξίζει να σημειωθεί, πως το Σχέδιο είχε άμεσα θετικό πρόσημο και στην ψυχική υγεία των εφελουμένων, καθώς λειτούργησε ως μία θετική διέξοδος, λόγω των συναισθημάτων άγχους, αβεβαιότητας και ανασφάλειας που βίωσαν οι συμμετέχοντες εξαιτίας της πανδημίας COVID-19.

Στη λήξη του Σχεδίου όλοι οι συμμετέχοντες στο Ευρωπαϊκό Σώμα Αλληλεγγύης έλαβαν πιστοποιητικό Youthpass. Το Youthpass αναγνωρίζει και τεκμηριώνει τα μη τυπικά και άτυπα μαθησιακά αποτελέσματα και τις δεξιότητες που αποκτήθηκαν κατά τη διάρκεια του Σχεδίου.

Μπορείτε να βρείτε περισσότερες πληροφορίες για το σχέδιο αλληλεγγύης στην επίσημη ιστοσελίδα του φορέα: https://www.ekatoflorinas.eu/eu-kids-corner/

You tube: