Τίτλος Σχεδίου:  Στο προσκήνιο: Ένα ΛΟΑΤΚΙ+ πρότζεκτ ορατότητας | In The Spotlight: An LGBTQI+ Visibility Project

 

Φορέας Υλοποίησης:  Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση Συλλογικής και Κοινωνικής Ωφέλειας ΕΥΦΟΡΙΑ

 

  • Σύντομη Περιγραφή σχεδίου

Πρόκειται για την ιδέα που γεννήθηκε μεταξύ φίλων, να δημιουργήσουν ένα ερασιτεχνικό ντοκιμαντέρ, σχετικά με την ορατότητα της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας στην Ελλάδα. Με πειστικό και ειλικρινή τρόπο, προσπαθήσαν να αποδώσουν την αρκετά σκληρή πραγματικότητα που βιώνουν άτομα της διπλανής πόρτας, μέλη της κοινότητας. Το όραμα υπήρχε: η πενταμελής ομάδα θα αναζητούσε καθημερινούς ανθρώπους, κάθε σεξουαλικού προσανατολισμού και ταυτότητας φύλου, με σκοπό να εκθέσουν τα βιώματα τους ενώπιον της κάμερας, με σκοπό το υλικό που θα αντλούταν να συνθέσει μια ταινία διάρκειας μιας ώρας. Από την κοινότητα και για την κοινότητα, αυτό το ντοκιμαντέρ δημιουργήθηκε για να καταδείξει πως επί δεκαετίες, η ελληνική πολιτεία και κατά συνέπεια το κοινωνικό σύνολο, αρνούμενοι να ευθυγραμμιστούν με την Ευρωπαϊκά προωθούμενη ισότητα και ισονομία για τα ΛΟΑΤΚΙ άτομα, στερούσαν – και σε πολλές περιπτώσεις συνεχίζουν να στερούν – ουσιώδη ανθρώπινα δικαιώματα από μια αρκετά σεβαστή στον αριθμό, κοινωνική ομάδα.

 

  • Ποιοι συμμετείχαν

Η ομάδα μας απαρτίστηκε από 5 άτομα, με αλφαβητική σειρά:

  • Η Σταματία – Νικολέτα Δούβα είναι απόφοιτη του τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, εκπαιδευμένη στο Game Design από το XAMK – Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Τεχνών της Νότιας Φινλανδίας και νικήτρια της Υποτροφίας Μίμης Πλέσσας για σπουδές στη Μουσική Τεχνολογία από το ΙΕΚ ΑΛΦΑ. Από την ηλικία των 19, ασχολήθηκε εκτενώς με τον εθελοντισμό και συμμετείχε σε πολλαπλά Ευρωπαϊκά προγράμματα. Στο συγκεκριμένο πρότζεκτ εκτέλεσε χρέη παραγωγού και σκηνοθέτη, καθώς και λειτουργούσε ως βασικός σύνδεσμος μεταξύ του οργανισμού και της ομάδας εκτέλεσης του πρότζεκτ. Ακόμα, λόγω της χρόνιας ενασχόλησης της με τη φωτογραφία, παρείχε στην ομάδα εξοπλισμό που βοήθησε στην ομαλή εκτέλεση του πρότζεκτ, όπως για παράδειγμα κάμερες, μικρόφωνα και φώτα.

 

  • Ο Μάνος Κασάπης είναι κάτοχος BSc στην Ψυχολογία από το Hellenic American University. Έχει εργαστεί στον τομέα του, ως ψυχολόγος σε ομάδες υποστήριξης και σε οργανισμούς εκπόνησης πολιτιστικών προγραμμάτων. Έχει ακόμα εμπειρία και στον τομέα του εθελοντισμού και πιο συγκεκριμένα της διαχείρισης εθελοντικού προσωπικού καθώς επί δυο χρόνια διαχειριζόταν το προσωπικό του οργανισμού «Eä: Ενημέρωση, Κατανόηση, Αποδοχή». Κατά τη θητεία του εκεί και μαζί με άλλους ψυχολόγους και λοιπές ειδικότητες, ήταν υπεύθυνος για το Tunnel of Oppression, μια θεατρική παράσταση που μέσα από την αναπαράσταση σκηνών βίας, ρατσισμού, κακοποίησης και διακρίσεων, το κοινό φορτιζόταν και βίωνε τις καταστάσεις που αντιμετωπίζουν τα θύματα καθημερινά. Στο “In The Spotlight” διενήργησε τις συνεντεύξεις καθώς κρίθηκε από την ομάδα μας ως ο πλέον κατάλληλος να διαχειριστεί τυχόν συναισθηματικές μεταπτώσεις που θα παρουσίαζαν οι συνεντευξιαζόμενοι, λόγω της ευαίσθητης φύσης των βιωμάτων που μας διηγήθηκαν. Σημαντική ήταν επίσης η προσφορά πρωτότυπης μουσικής από τον κ. Κασάπη από την μεριά του μουσικού και με τη χρήση του ψευδωνύμου «Κλινικά Νεκρός».

 

  • Ο Άγγελος Κρατημένος είναι απόφοιτος του τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και Διδακτορικός φοιτητής στο University Of Pennsylvania, στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ. Στο ενεργητικό του μετρά ήδη δύο δημοσιεύσεις στην πλατφόρμα ArXiv, με τίτλους ”Proof of the Collatz Conjecture” και ”Augmentation Methods on Monophonic Audio for Instrument Classification in Polyphonic Music”. Βοήθησε στο τεχνικό κομμάτι της δημιουργίας της ιστοσελίδας, των διαφόρων μέσων κοινωνικής δικτύωσης καθώς και εκτέλεσε χρέη δεύτερου εικονολήπτη καθ’όλη τη διάρκεια του πρότζεκτ.

 

  • Ο Ανδρέας Μαρίνος, είναι απόφοιτος του τμήματος Βιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης και έχει συμμετάσχει ενεργά στη διοργάνωση του πρώτου Pride της Κρήτης και είναι άτομο με έντονα κοινωνικά ακτιβιστικά κίνητρα. Εκτέλεσε χρέη βοηθού παραγωγής, και β’ ηχολήπτη καθώς και συνετέλεσε βοηθητικά σε διάφορους κατά διαστήματα ρόλους.

 

  • Η Ιφιγένεια Νάνου, μαία, απόφοιτη του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδας, με έντονες κοινωνικές ευαισθησίες παρείχε οργανωτική βοήθεια σε όλη τη διάρκεια του πρότζεκτ αλλά και συγκεκριμένα κατά τη διάρκεια των συνεντεύξεων, όπου είχε αναλάβει χρέη μακιγιέζ, φωτίστριας και βοηθού σκηνοθεσίας.

 

  • Στόχοι Σχεδίου:

Ο σκοπός του πρότζεκτ ήταν να ευαισθητοποιηθεί η κοινωνία για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η ΛΟΑΤ κοινότητα και μεμονωμένα κάθε άτομο που ανήκει σε αυτή, που κατοικούν στην Ελλάδα και να παράσχει ένα μέσο, μέσω του οποίου τα άτομα αυτά θα μπορέσουν να μοιραστούν με ασφάλεια τις προσωπικές τους ιστορίες και δυσκολίες. Έτσι, οι στόχοι του πρότζεκτ μας ήταν να διεξάγουμε ασφαλείς συνεντεύξεις με άτομα της ΛΟΑΤ κοινότητας στην Ελλάδα και να παράγουμε μια πρωτότυπη οπτικοποιημένη έρευνα, σε σχέση με τις δυσκολίες που τα μέλη της κοινότητας αντιμετωπίζουν, καθώς επίσης και τις διαφορές μεταξύ των βιωμάτων των ανθρώπων, οι ταυτότητες των οποίων υπάγονται στην ΛΟΑΤ κοινότητα. Παρουσιάζοντας στο κοινωνικό σύνολο, ένα ντοκιμαντέρ για τις δυσκολίες που βιώνουν τα άτομα αυτής της κοινωνικής μειονότητας, μπορούμε να βοηθήσουμε στο να βελτιωθεί η προσωπική τους στάση απέναντι σε αυτά τα άτομα, καθώς και να μειώσουμε τις περιπτώσεις προκατάληψης και βίας απέναντι τους. Ακόμα, επικεντρωνόμαστε στον πληθυσμό που διαμένει εντός της Ελλάδας και όχι μόνο στους Έλληνες υπηκόους, καθώς τα προβλήματα της ΛΟΑΤ κοινότητας πρέπει να κατανοηθούν εντός κοινωνικοπολιτιστικών, εθνικών και θρησκευτικών ταυτοτήτων και να μην γενικοποιούνται.

 

  • Περιεχόμενο Σχεδίου

Με το πρότζεκτ μας, θέλαμε να μιλήσουμε για τα θέματα της ισότητας των φύλων, της κοινωνικής ένταξης και του κοινωνικού αποκλεισμού, την ανάγκη μηδενισμού της ομοφοβίας και της τρανσφοβίας με σκοπό την προώθηση της δημοκρατίας, της ανεκτικότητας και της εξάλειψης των φασιστικών και ρατσιστικών φαινομένων που απαντώνται σε πολλά μέρη του κόσμου. Επιθυμούσαμε βαθιά, να δείξουμε πως τα άτομα της κοινότητας είναι κανονικά άτομα, ικανά για πλήρη ένταξη στο κοινωνικό σύνολο, που δεν επιδυκνύουν σε καμιά περίπτωση αντικοινωνική συμπεριφορά και πρέπει να αντιμετωπίζονται ως ένα οποιοδήποτε ετεροφυλόφυλο, μη-τρανς άτομο, από τους υπόλοιπους ανθρώπους. Στόχος μας ήταν η παραγωγή ενός βίντεο-ντοκιμαντέρ, διάρκειας περί τη μια ώρα, που θα περιλάμβανε συνεντεύξεις με άτομα της ΛΟΑΤ κοινότητας, διαφόρων ηλικιών και από διάφορες περιοχές της χώρας μας, με απόλυτο σκοπό την κατάδειξη της κανονικότητας των ΛΟΑΤ ατόμων και της ανάγκης μηδενισμού του κοινωνικού αυτοματισμού και ρατσισμού που αυτά υφίστανται, μέχρι και σήμερα σε διάφορες περιοχές της χώρας μας, ώστε οι θεατές να τα φέρουν σε άμεση νοητή σύγκριση με την Ευρωπαϊκή πραγματικότητα.

 

  • Αντίκτυπος Σχεδίου

Το συγκεκριμένο πρότζεκτ είχε πρωτίστως ένα σημαντικό αντίκτυπο στους ίδιους τους συμμετέχοντες. Αν και όλα τα άτομα που απαρτίζουν την ομάδα που εκτέλεσε το πρότζεκτ είναι υποστηρικτές των ΛΟΑΤΚΙ δικαιωμάτων και της ισοτιμίας και ισονομίας αυτών σε σχέση με το λοιπό κοινωνικό σύνολο, η επαφή τους με ανθρώπους της διπλανής πόρτας που εξιστορούσαν τα -πολλές φορές σκληρά- βιώματα τους, έκανε τον κάθε έναν τους να αναλογιστεί ποια είναι η δική του αντιμετώπιση απέναντι στα ζητήματα αυτά. Και οι πέντε τους δε μπορούσαν παρά να σκεφτούν αν οι κοινωνικές τους ευαισθησίες μεταφράζονται σε ισχυρές, ουσιώδεις πράξεις υποστήριξης της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας.

Η θεματική είναι αρκετά σημαντική για την σωματική και ψυχική υγεία, καθώς και την κοινωνική και επαγγελματική ασφάλεια, μιας σεβαστής μειονότητας της κοινωνίας μας, τα δικαιώματα της οποίας πρέπει να γίνουν σεβαστά και ο υγιής αγώνας ωσότου αυτά κατακτηθούν, δεν γίνεται να περάσει στην αφάνεια, ειδικά εφόσον μας δόθηκε μια τέτοια, τεράστια ευκαιρία, να πραγματοποιήσουμε ένα τέτοιο πρότζεκτ. Πιστεύουμε πως το ντοκιμαντέρ αυτό κατάφερε να αγγίξει ένα ευρύ κοινωνικό φάσμα, ατόμων εντός και εκτός της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας, με τους θεατές να αναλογίζονται τα λεγόμενα των συνεντευξιαζόμενων και να τα θέτουν σε σύγκριση με τα βιώματα ατόμων του λοιπού Ευρωπαϊκού χώρου, που βίωσαν την κοινωνική τους κανονικοποίηση νωρίτερα και αρκετά σαφέστερα, σε σχέση με τα Ελληνικά δεδομένα.

Δείτε το ντοκιμαντέρ που δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του σχεδίου.