Τίτλος Σχεδίου: I think Blue – Προστατεύω τον υδάτινο κόσμο

Φορέας Υλοποίησης: Youth Estia

Σύντομη περιγραφή σχεδίου

Το έργο «I think Blue – Προστατεύω τον υδάτινο κόσμο», προτάθηκε και υλοποιήθηκε από την άτυπη ομάδα νέων “Youth Estia” με σκοπό την ενδυνάμωση των νέων στην Ελλάδα, ώστε οι ίδιοι να ενημερωθούν και να ευαισθητοποιηθούν περισσότερο για την ανάγκη υιοθέτησης βιώσιμων πρακτικών στις καθημερινές τους δραστηριότητες, ιδίως όσον αφορά στη ρίψη απορριμμάτων και ιδιαίτερα πλαστικών σε υδάτινα οικοσυστήματα. Το έργο διήρκησε 12 μήνες στη Βέροια της Ημαθίας, ενώ βασικές δράσεις του ήταν διαδραστικά workshops και ενημερωτικά σεμινάρια επάνω στο θέμα της ρύπανσης του περιβάλλοντος με επίκεντρο τον υδάτινο κόσμο.

Ποιοι συμμετείχαν

Στο έργο «I think Blue – Προστατεύω τον υδάτινο κόσμο» συμμετείχαν τα μέλη της άτυπης ομάδας “Youth Estia”, τα οποία συνεργάστηκαν με 20 νέους της Βέροιας (15 – 22 ετών). Η ομάδα “Youth Estia” έκρινε καίριο να «συμπαρασύρει» στην αποστολή του έργου και άλλους νέους, και σαν μια γροθιά να δράσουν όλοι μαζί στο όνομα της ανάγκης για ενεργοποίηση και περαιτέρω διεκδίκησης του ευ ζην σε ένα σταθερό περιβάλλον.

Στόχοι σχεδίου

Το έργο «I think Blue – Προστατεύω τον υδάτινο κόσμο» αναπτύχθηκε με στόχο την ενημέρωση των νέων πολιτών για τη ρύπανση του περιβάλλοντος και ιδιαίτερα για την ανάγκη μείωσης της ρύπανσης από πλαστικά απόβλητα. Ακόμα στόχος του έργου ήταν η ευαισθητοποίηση και αφύπνιση των νέων, ώστε να αναλάβουν δράση για την προστασία του περιβάλλοντος. Οι δράσεις του έργου επικεντρώθηκαν στην ανάδειξη του μπλε χρώματος, συμβολίζοντας τα υδάτινα οικοσυστήματα. Ακόμα, μέσα από το έργο η ομάδα “Youth Estia” στόχευσε να μεταδώσει στους νέους πολίτες αξίες όπως η συνεργασία, η ομαδικότητα, ο σεβασμός και η ανιδιοτέλεια, για την επίτευξη των στόχων για τη βιωσιμότητα του πλανήτη.

Περιεχόμενο σχεδίου

Μέσα στο έργο πραγματοποιήθηκαν διαδραστικά σεμινάρια τόσο διαδικτυακά όσο και δια ζώσης. Αρχικά η ομάδα “Youth Estia” συνεργάστηκε με τον coach του έργου αλλά και τους υπόλοιπους συμμετέχοντες ώστε να οργανώσει το έργο. Κατά τους πρώτους μήνες σχεδιάστηκε το προωθητικό υλικό του έργου και δομήθηκε το περιεχόμενο των σεμιναρίων. Στη συνέχεια πραγματοποιήθηκαν τα σεμινάρια σύμφωνα με το όραμα και την αποστολή του προγράμματος. Στο πλαίσιο των σεμιναρίων διευκρινίστηκαν βασικές έννοιες του έργου, ενώ τα ίδια εμπλουτίστηκαν με συζητήσεις για την ανάγκη βιώσιμης διαχείρισης του περιβάλλοντος. Βασικό θέμα των σεμιναρίων ήταν η ισορροπία ανάμεσα στους κύριους πυλώνες βιώσιμης ανάπτυξης που προάγει η Ε.Ε. και η αναγκαιότητα υιοθέτησης συμπεριφορών, που στοχεύουν προς τη βιωσιμότητα. Ακόμη, συζητήθηκε το θέμα της κλιματικής αλλαγής με επίκεντρο τον νέο άνθρωπο, που θα εξελιχθεί ως «σωτήρας» του μέλλοντος του. Το περιεχόμενο των σεμιναρίων σχεδιάστηκε έτσι ώστε να παραλληλίζει συνεχώς το πράσινο και μπλε περιβάλλον, παρουσιάζοντας τα αίτια της κλιματικής αλλαγής. Περαιτέρω συζητήθηκαν τα αίτια, που οδηγούν στην κλιματική αλλαγή, μέσω της προβολής του εκπαιδευτικού υλικού που σχεδιάστηκε από την ομάδα, με στόχο την ανάδειξη του άρρηκτου δεσμού του μπλε και πράσινου περιβάλλοντος. Σύμβολα, έντυπες και ψηφιακές εικόνες, προέβαλαν ολοένα και περισσότερο την μπλε οικολογική κουλτούρα. Το έργο έκλεισε με μια εκδρομή στο φράγμα του Αλιάκμονα ποταμού, ώστε η πληροφόρηση να εναρμονιστεί με το περιβάλλον. Τα σημαντικότερα σημεία των σεμιναρίων συγκεντρωθήκαν σε μορφή handbook το οποίο και αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα της ομάδας “YouthEstia”.

Αντίκτυπος σχεδίου

Μέσω του έργου «I Think Blue – Προστατεύω τον υδάτινο κόσμο», οι νέοι ανέλαβαν ενεργό ρόλο στην προστασία των υδάτινων οικοσυστημάτων και του περιβάλλοντος εν γένει, αποτελώντας φωτεινό παράδειγμα για την υπόλοιπη νεολαία. Οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία, να εκπαιδευτούν και να ενημερωθούν, να αντιληφθούν το περιβάλλον γύρω τους, να συζητήσουν με άλλους νέους και να επικοινωνήσουν τις απόψεις τους, μέσα σε κλίμα ομαδικότητας και σεβασμού. Οι συμμετέχοντες συνεργάστηκαν για να σχεδιάσουν το έργο, να διαχειριστούν την εύρυθμη λειτουργία του αλλά και να δοκιμαστούν στην υλοποίησή του, τη διάδοση και την αξιολόγησή του, πράγμα που τους προσέφερε σημαντικές ικανότητες αλλά και τη δυνατότητα να εξελίξουν το δίκτυό τους στην πόλη τους, ώστε να συνεχίσουν στην ανάληψη επόμενων έργων, προάγοντας τις αξίες της ΕΕ και προασπίζοντας την ευημερία του περιβάλλοντος. Έτσι μέσα από το έργο, αυξήθηκε εν γένει η ικανότητα της κοινωνίας της Βέροιας, στην αντιμετώπιση κοινωνικών προκλήσεων, όπως η μόλυνση του υδάτινου κόσμου, προάγοντας τη συλλογική δουλειά και δείχνοντας μεγαλύτερη αντίληψη σε προκλήσεις όπως η ρύπανση του πλανήτη και μεγαλύτερη υπευθυνότητα στην αποτροπή της.